neděle 28. května 2017

Sirupy z bezinky a mateřídoušky


 
 
 
Od pátečního večera jedu opět bylinky. V pátek večer jsem nasbírala bez (začíná kvést a pokvete ještě měsíc) v sobotu ráno mateřídoušku. Udělala jsem sirupy (pro děti) a zbylo i na usušení na čaj (pro mě). Doma to krásně voní a tak to mám ráda.  Máme velké štěstí, že ač žijeme v Brně v bytě, máme to pár kroků do přírody. A ta je tady neskutečně bohatá a rozmanitá. I po letech žasnu a dojímám se (moje oblíbená činnost :D).
 
 
 
 
 
 
Sirup z bezu a z mateřídoušky dělám stejně už řadu let. Ještě nikdy mi nezkvasil, ač nemáme studený sklep na uložení lahví. Konzervuju za studena kyselinou citronovou.
 
 
 
 
 
 
Recept na bezinkový sirup (z mateřídoušky dělám stejně):
 
Svařím 2 litry vody a nechám vychladnout. Přeberu cca 20 velkých květů bezu a ostříhám jim dlouhé stopky. Vložím do velké zavařovačky, přeleji vodou a vsypu cca 60g kyseliny citronové. Zakryju otvor a nechám 12-24 hodin luhovat. Potom přecedím a do bezové vody vsypu 2 kg cukru a občas míchám, až se cukr rozpustí a sirup se nasytí. Sleju do lahví a hladinku nahoře zakápnu slivovicí nebo vodkou.
 
 
 
 
 
 
Každý rok se ukáže nějaký koumák, který by rád nahradil ten "ošklivej" cukr v sirupu něčím zdravějším. Jenomže sirup je nasycený cukerný roztok. Když tam nedáme cukr, už to nebude sirup. Pokud nechcete cukr konzumovat, nebo jen v omezené míře (jako já), tak si bylinky nasušte a uvařte si čaj. Jak prosté, milý Watsone :D
 
 
 
 
 
 
Bezové kvítky se hodí i na vaření. Dělají se z nich kosmatice (vygooglete si), ale můžete je přidat podle fantazie i jinam. Já jsem včera udělala lívanečky z ovesných vloček a bezu :).
 
 
 
 
 

 
 
 
Se skyrem a s rebarborovým džemem to bylo moc dobrý. Ani nechtějte vědět kolik takových pyramid jsem ztrestala :).
 
 
 
 
 
 
Mmch tu úžasnou barvu mateřídouškového sirupu obdivuji každým rokem znovu. Bylinkám zdar !
 
 

2 komentáře:

  1. Diky za recept, sirup se mi povedl a je moc dobry ;) Jinak jsem zkousela i bezinkove sampanske podle tohoto receptu http://blog.decodoma.cz/bezove-sampanske/ a opravdu doporucuji. Delikatesa!

    OdpovědětVymazat