čtvrtek 12. dubna 2018

Co nosím v dubnu z lesa




Tento týden neběhám. Jednak mi vítr o víkendu trochu víc protáhl dutiny, ale hlavně odstartovala bylinková sezóna. A s košíkem se fakt běhá blbě. Mě teda jo :D




Na bršlici jsem Vás lákala už minulý týden na IG. Baštím ji za syrova a nejlíp chutnají ty nejmenší nové lístky. Obsahuje hodně vitamínu C, karoteinoidy (chutná po mrkvičce) a minerály, jako železo a mangan. Je vynikající na klouby. Umí uvolňovat z těla krystalky kyseliny močové, které právě klouby zatěžují. Můžete si ji nasekat na chleba s máslem, přidat do zeleninového salátu nebo hodit do polévky. Jestli Vás rozčiluje na zahradě, tak jediné co na ni prý platí, jsou fazole.






Jahodník. Jestli se bylinek trochu bojíte, tak začněte s jahodníkem. Ten pozná snad úplně každý a jeho účinky jsou tak jemné, že ho můžete konzumovat celý rok a nepředávkujete se. Takže si na něm můžou bez obav pochutnávat i děti.




Pampeliška má fakt sílu. Aktivuje látkovou výměnu. Seznam vitamínů a tělu příznivých látek je snad nekonečný :). Játra, žlučník, ledviny Vám za pampelišku budou líbat ruce. Aktivuje se Vám samoléčicí schopnost organismu. Čerstvé jarní lístky nejsou vůbec hořké. Chutnají jako hlávkový salát. Stejně jako bršlice, pěkně za čerstva!






Letos je zřejmě rok plicníku. Je ho v lese mnohem víc, než v minulých letech. Krásně hraje barvičkami. Asi je jasné na co bude dobrý. Áno, jsou to plíce a průdušky. Obsahuje slizovité látky a např. kyselinu křemičitou. Je tedy vhodný na suchý kašel. Suším si ho na čaj.







Zatímco ostatní bylinky nechávali naši Suzán v klidu, fialky ji přímo zvedly :D. Violka vonná je taky velká léčivka a používá se taky na suchý kašel a hlavně pro děti. Obsahuje saponiny a látku podobnou acylpirinu. Umí tedy mírnit bolest hlavy, snižovat krevní tlak a zklidňovat mysl. Když si přivoníte, je to jasné. Dají se usušit na čaj, ale dá se z nich vykouzlit hromada zajímavých věcí. Třeba sirup nebo fialková cukrátka. To bylo oblíbené mlsání francouzských dam z vyšší společnosti.




Podběl na fotce je z pondělí a tak je už usušený. Opět na kašel. Na každý. Tato bylinka se ovšem doporučuje užívat po omezenou dobu. Těhulky a kojící maminky si musí na čaj z podbělu počkat.




Já jsem dnes bršlici a pampelišku nasekala do salátu k obědu. Z plicníku jsem si udělala čaj a modlím se, aby mi vyšlo trochu času na jednu fialkovou specialitu. Jo a všimli jste si, že fialky jsou focené na fialkovém talíři? Je po babičce.

4 komentáře:

  1. Paráda. 👍 Mám to podobně. Co děláte z fialek? Je mi jich líto i trhat. Když ony tak krásně voní. 😃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chystám se ještě na likér, jestli vyjde čas. Recept budu ladit. Fialek jsou u nás celé koberce a množí se podzemními oddenky, takže trhání kvítků jí nevadí a nám prospívá :D

      Vymazat
  2. Zdravím, v sobotu skočím za barák na trochu salátu. Susán je krásná.
    Mějte se, Kája.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Suzán děkuje a já přeji dobrou zelenou chuť :)))

      Vymazat